Thursday, June 27, 2013

Cinta Kita - Chapter 6



Time Passes. Memories Fade. Feeling Changed. People Leave. But The Heart Never Forgets. 
 

“Mak ai.. Kereta siapa kau curi ni?” soal Ira sebaik saja dia melangkah turun dari kereta ‘pinjam’nya itu.

“Kereta mamat yang langgar aku hari tu.”

“Mak ai.. kaya mamat tu ye?”

“Agaknya lah”

“Mak ai. Percaya dia kat kau ye?”

“Eh.. berapa banyai ‘mak ai’ lah kau ni, nenek kebayan?” Qistina dah tertawa kecil.
Ira menggaru kepalanya yang sedikit gatal.  Jarang atau hampir tak pernah dia mendengar tentang orang yang meminjamkan kereta mewah mereka kepada seseorang yang baru mereka jumpa sebanyak dua kali. Pelik sungguh!

“Audi Q5 ni babe. Bak sini kunci, aku nak try bawa satu round.”

“Banyak lah kau punya satu round. Tak payah. Aku pun serun nak ambik tadi sebenarnya. Yalah kalau apa-apa jadi, mau kena jual Cafe aku kot kalau nak bayar kan? Tapi mamat tu, selamba jer kasi. So aku pun malaslah nak cakap banyak lagi. Lelaki bukan suka kalau kita banyak songeh kan? So aku ambil jer la. Pinjam jer pun. Bukan dapat terus” Qistina tersengih.

“Eh, mamat ni bujang ke? Handsome tak? Ada tak ciri-ciri untuk kau buat suami? Kalau dia single and available, aku memang sokong kau 100% kalau kau nak cuba pikat dia”

“Amboi banyaknya soalan kau ye nenek kebayan.”

Ira menyengih besar sambil dalam hatinya berdoa untuk kebahagiaan sahabatnya itu.

“Tak menjawab soalan nampaknya?”

“Hmm.. Yang aku tahu, dia bukan bujang sebab dia ada anak perempuan yang sangat comel. Kami dah berjumpa dua kali tapi kedua-dua kalinya tanpa isterinya.  Handsome? Handsomelah jugak. Sedaplah mata memandang.  Pikat? Kau demam ke apa? Kena dia suami orang, teruk nanti aku kena serang wife dia wei. Tak adanya aku nak ambik hak orang.”

“Hehehe.. aku faham. Aku pun tak bagi kau ambik hak orang.  Kalau dia solo and available jer baru aku sokong kau. Tapikan, aku harap-harap dia solo.”

“Macam-macam lah kau ni, nenek kebayan. Dahlah jom masuk.”

~~

Bismillah. Subhanallazi sakhorolana ha zha wama kunna lahu mukriniin. Wainna ila rabbina. Maha Suci Tuhan yang telah memudahkan kenderaan ini untuk kami, sedang kami sebelum itu tidak terdaya menguasainya. Dan sesungguhnya kepada Tuhan kamilah, kami akan kembali.” Doa naik kenderaan dibaca perlahan.

Qistina memulakan perjalanannya ke Melaka selepas solat Subuh tadi. Rancangannya biar cepat sampai, cepat berjumpa Uncle Rahim untuk mengambil beberapa buku ‘antik’ dan cepat dia boleh pulang semula ke Kuala Lumpur sebelum traffic rush bermula.

Tadi sebelum dia bertolak, dia menghantar satu sms kepada Khalish.  Terasa bagai satu obligation pulak memandangkan dia sedang memandu kereta Khalish.

[Assalamualaikum. Saya nak bertolak ke Melaka ni. Doakan ‘kami’ selamat. – Qistina]

Beberapa minit kemudian, sms dari Khalish diterima.

[Waalaikumsalam. InsyaAllah selamat. Jangan lupa baca doa naik kenderaan. – Khalish]

[Husna says Hi Auntie! – Khalish]

Qistina tersenyum membaca sms kedua itu.  Awal budak comel tu dah bangun rupanya. 
~~
Setibanya di Bandar Melaka, sudah pukul 8 pagi. Dia terus menuju ke kedai Encik Rahim di Pekan Klebang. Tiba sahaja didepan kedai buku tersebut, kelihatan Uncle Rahim sudah menantinya.

“Assalamualaikum Qis.”

“Walaikumsalam. La Uncle ni, patutnya Qis yang bagi salam. Laju jer.” Usik Qistina sambil menghulurkan 
tangan untuk bersalam dengan Uncle Rahim.

“Qis dah sarapan? Kalau belum, jom kita pergi sebelah. Uncle lapar ni. Kita pekene roti canai ke, lontong ke, nasi lemak ke?”

“Boleh jugak Uncle. Saya pun lapar. Tadi lepas Subuh terus bertolak.”

“Molek lah tu.. Jom kita” Uncle Rahim memulakan langkahnya.

“So, Qis rasa ada market ke untuk buku-buku antik uncle ni di KL?” soal Uncle Rahim sambil meniup air kopi O nya. Dia memang dah lama terlibat dalam pengumpulan buku-buku lama. Koleksinya yang paling lama adalah koleksi Peranakan Melayu yang dicetak pada tahun 1892.

“InsyaAllah ada Uncle. Qis dah buat survey kat Facebook Page kedai Qis tu. Ada beberapa ardent readers yang berminat. Tu yang Qis cari Uncle ni. You are my trusted supplier when it comes to these kind of books. Kita cuba bawa sedikit dulu untuk test the market.  Kalau ada yang berminat, Qis akan create satu sudut khas untuk ‘Classic or Antique Books” dan kita boleh tambah stok.”

“Bertambah maju nampaknya kedai Qis ye? Alhamdulillah. Dah masuk dua tahunkan kedai Qis tu?”

“Alhamdulillah. Ya, tahun ni tahun kedua. Tapi kedai kecil macam kami perlu kreatif dalam membuat marketing, Uncle. Kami perlu kerja lebih kuat berbanding kedai-kedai buku yang konsep chain stores.  Apatah lagi, sekarang ni pun semakin banyak publishing house yang sudah mula menjual buku-buku terbitan mereka online secara terus kepada pelanggan. Bertambahlah saingan buat kami yang sekecil ikan bilis ini. Tapi Alhamdulillah sebab kami banyak aturkan events di Cafe, maka pelanggan kami semakin ramai and ramai dah jadi loyal customers.“

“Baguslah kalau kamu pandai ‘diversify’kan cara-cara untuk memajukan Cafe kamu tu. Uncle doakan semoga kamu success selalu.”

Thank you, Uncle”

“Tapi Qis, success kedai satu. Itu belum cukup lengkap. Qis ni bila nak tamatkan zaman bujang dan mulakan fasa baru dalam hidup Qis? Uncle tengok kamu ni semua dah ada. Dah lengkap kecuali yang satu tu.”

“Yang itu, di luar control Qis la Uncle. Itu Dia punya plan. Qis follow ajer.” jawab Qistina sambil tersenyum dan kembali menikmati sarapan nasi lemaknya.
~~

[‘Kami’ – dah selamat sampai – Qistina]  SMS dihantar kepada Khalish sebaik dia tiba di hadapan kedainya. Saja dia memberi laporan mana tahu mamat tu risaukan keretanya.

[Alhamdulillah.  Laporan diterima. – Khalish]

‘Hmm.. terasa macam polis pulak’ bisik hati Qistina tersenyum.

Qistina melangkah masuk ke kedainya. Diperhatikan sekeliling. Ada satu Book Club Circle sedang bersidang.  Sebenarnya ada beberapa Book Club Circle yang menjadikan Bonheur sebagai ‘markas’ mereka. Mungin sebab ada satu bilik khas di Bonheur yang disediakan khas untuk tujuan itu. Hari mereka bersidang pun sudah ada jadualnya.  Sengaja diatur begitu supaya semua Circle dapat menggunakan kemudahan yang disediakan.  Hmm.. Ramai juga ahli Book Club yang satu ni. Diperhatikan sambil dia mengira. Hmm.. ada dalam 15 orang. Agaknya semua suri rumah tangga. Dia tersenyum. Seronok juga kalau dapat duduk-duduk sambil minum kopi, makan pastri dan berbincang mengenai sesuatu buku.

Dia melangkah masuk menuju ke pejabatnya. Kelihatan ada sejambak bunga di atas meja nya. Dia tenung lama. Siapa punya? Dia mengangkat jambangan bunga itu dan membelek sambil mencari jika ada kad yang terselit di situ.

“Thinking of you today. Hope all is well. – Aidil”

Berderau darahnya membaca nama itu. Kenapa tiba-tiba Aidil menghantar bunga kepadanya? Selama mereka berkawan tak pernah dia diberi bunga.  Qistina memerhati jambangan bunga matahari yang kuning cantik itu. Perlukan dia menelefon Aidil dan mengucapkan terima kasih?

“When was the last time we spoke?” soal Qistina di dalam hati.

Dia tak ingat bila kali terakhir mereka berbual. Mungkin dua tahun yang sudah.

~~
“I am getting married.”

Sungguh Qistina terkejut! Nasib baik perbualan mereka melalui telefon.  Maka Aidil tidak dapat melihat riak terperanjatnya.

“You are the first amongst our friends to know.”

Patutkah Qistina berbangga dengan penyataan itu?

“Will you come to my Nikah?”

‘Qis?”

Qistina diam lama. Dia cuba mencari kata-kata. Mengumpul semangat. Aidil dihujung talian kedengaran sangat gembira. Maka dia juga harus tumpang gembira.

“Congratulations! I am so happy for you. Where and when is the Nikah?”

“Kota Bahru on December 24th

“Mak ai, jauhnya awak.”

“Hehe..  dah jodoh saya, awak.”

How come you never told me about her?” soal Qistina.

“Ala.. saya segan. Selagi tak official, I don’t want to jinx it.”

“Awak datang ya?”

“Hmm.. tak kot. Jauhlah awak”

“Sampai hati”

Sampai hati? Maaf Aidil. Qistina rasa dia tak kuat untuk melihat Aidil bernikah. Sungguh dia tak kuat. Namun dia akan sering mengirimkan doa kepada yang Esa semoga Aidil berbahagia selalu dan perkahwinannya itu akan kekal sehingga ke Jannah. Tetapi untuk berada di situ dia tidak kuat.
~~

“Wah.. ada bunga. It’s not your birthday kan, Cik Qis?” soal Ady, salah seorang pekerjanya.

“Hmm.. Nope” Qistina duduk sambil membuat stretching leher. Tiba-tiba terasa lenguh. 

Boyfriend kasi ke Cik Qis? Kalau ye, kenalkanlah dengan kami.” Ady tersengih.

“Banyak lah hal kamu ni Ady. Ni ada apa cari saya petang-petang ni? Kerja ok? Ada unhappy customers tak today?”

“Hmm.. Alhamdulillah hari ni tak ada, Cik Qis. Semua ok. Ni, saya nak bagi senarai online orders kita minggu ini untuk Cik Qis semak. Esok saya akan proses semua.” memang dalam job scope Ady untuk menjaga semua online orders Delisya.

“Oh, ok. Terima kasih Ady”

“Sama-sama. Saya keluar dulu.”

Qistina mengganguk sambil matanya kembali merenung jambangan bunga matahari di atas mejanya.

3 comments:

  1. klakar la ira.. bnyk nyer *mak ai* dia... oh no... aidil dtg blk??? no no no!!!

    ReplyDelete
  2. Aidil muncul tiba2..mesti ada ape2

    ReplyDelete
  3. good starting :) seriusly,. ada doa naik kenderaan lagi. aidill nii sibuk ! :P
    khadijah

    ReplyDelete