Tuesday, July 2, 2013

Cinta Kita - Chapter 11

Open Your Arms If You Want An Embrace


[Salam. Sorry Ganggu. Husna demam. Dia tak nak pergi klinik. She wants you.- Khalish]

[Salam. I am on my way – Qistina]

[Thank you. – Khalish]

“Assalamualaikum.”  tak sampai setengah jam, Qistina sudah sampai ke rumah Khalish. Dia sudah beberapa kali sampai ke sini ketika menghantar Husna pulang dari Delisya tapi dia tak pernah masuk.

“Waalaikumsalam. Jemput masuk Cik Qis. Encik Khalish dan Husna ada diatas. Jom Mak Jah tunjukkan.”  Sapa Mak Jah lalu seakan bergegas membawa Qistina ke bilik Husna di tingkat atas.

“Assalamualaikum.” Qistina memberi salam bila dia melangkah masuk ke bilik Husna. Kelihatan Khalish sedang meletakkan tuala kecil di atas dahi Husna.

“Waalaikumsalam warahmatullah” jawab Khalish sambil menoleh memandang kepadanya. Mata mereka bertentangan sebentar. Mata Khalish kelihatan letih. Mungkin Husna demam dari malam semalam dan Khalish tidak tidur.

How is she?” soal Qistina perlahan. Mata Husna tutup. Bibir kecilnya merah.

“Badannya masih panas. Saya ajak dia ke klinik tapi dia berkeras tak mahu. She’s been calling for you.”

May I?” Qistina bergerak ke tepi Husna. Khalish melangkah sedikit ke belakang untuk memberinya ruang untuk duduk di tepi Husna. Rambut Husna diselak. Tangannya diletakkan diatas dahi Husna. Memang panas. Perlahan-lahan, dia menyentuh lengan Husna.

“Husna?”

“Auntie….” Lemah suara Husna. Alahai..

Husna membuka matanya perlahan. Wajah Qistina ditenung tidak berkelip. Husna nampak sangat. lemah.  

‘Husna demam ni. Panas badan. Kita pergi klinik ye, sayang?”

Husna memegang tangan Qistina kuat.

“Tak nak. Husna tak suka pergi klinik.”

“Husna demam so mesti jumpa doktor.”

“Husna tak suka jumpa doktor. Nanti doktor suruh makan ubat.”

“Kalau tak makan ubat, nanti Husna lambat baik. Kalau tak sihat, Husna will miss school. You love going to school, right?”

“Hmm… Husna tak suka klinik. Husna tak suka doktor.”

“Kalau tak jumpa doktor, macam mana nak sihat, sayang?”

“Biar Husna tidur aja. Nanti bangun, mesti Husna dah sihat.”

“Husna. Husna demam dari semalam. Husna dah tidur dan bangun tapi demam Husna belum hilang. Kita pergi jumpa doktor ye? Nanti bila Husna dah sihat, Auntie belanja makan aiskrim. Nak tak?Husna suka aiskrim kan?” Qistina sudah mula memancing minat Husna.  Kira last resort dah ni. Susah jugak nak pujuk si Husna ni rupanya.

“Hmm… Auntie janji?” bulat mata Husna memandangnya.

“Auntie janji” jeratnya mengena. Qistina tersenyum puas.

Khalish hanya mendengar perbualan mereka. Tersentuh hatinya melihatkan si anak begitu manja dengan Qistina. Terharu juga dia melihat Qistina yang pandai mengambil hati anaknya itu. Sejuk hatinya. Bertuah mereka kerana diketemukan dengan Qistina. Kehadiran Qistina memang membawa impak yang besar kepada Husna. Segalanya sekarang Husna mahu Qistina turut serta. Kalau tidak berjumpa, Husna akan berbual di telefon. Kalau berjumpa di hujung minggu, kadang kala hampir satu hari suntuk Husna akan bersama Qistina di cafenya. Khalish yang pada mulanya ikut serta kini hanya menghantar Husna ke sana dan datang mengambilnya bila diminta Husna.

“Ok jom” Husna cuba bangun perlahan-lahan. Tangan Qistina masih digengam erat.

“Papa dukung Husna, ya?” Khalish bersuara.

Angguk dua kali.

Qistina tersenyum lega.

~~

“Kau dari mana, Qis?” soal Ira selepas Qistina duduk di sofa yang bertentangan dengannya.
Sewaktu dia turun dari biliknya pagi tadi, dia perasan kereta Qis sudah tidak ada di porch.

“Aku pergi rumah Khalish. Husna demam.”

Ira terdiam. Dia sekadar mengangguk. Kadang-kadang dia risau bila memikirkan hal Qistina. Sudah beberapa bulan nama Husna dan Khalish bermain dimulut Qistina. Dia sendiri pernah berjumpa dengan mereka sewaktu Husna datang ke Café Bonheur. Dia tahu Husna sangat rapat dengan Qistina. Memang banyak masa yang Qistina luangkan untuk si kecil comel itu. Dia sendiri senang dengan Husna. Husna ringan tangan. Kalau di Café, dia selalu suka menolong mereka. Husna paling suka menyusun buku-buku. Laju ajer tangan kecil itu menyusun buku-buku yang ditinggalkan di Juniors’ Zone kembali ke rak-rak buku yang tersedia. Senyuman dan keramahan Husna juga mencuit hati sesiapa yang memandangnya.

“Khalish tak bawa dia ke klinik?”

“Khalish tried but Husna tak mahu. Khalish sms aku pagi tadi pasal tu. Dia kata Husna cari aku. Tu yang aku pergi kejap tengok. Kesian pulak.”

“Hmm….”

“Habis tu, nampak kau jer dia terus nak pergi?”

“Tak jugak. Puas aku pujuk. Nasib baik dia makan pujukan aku. Kalau tidak payah jugak tau. Panas betul badan dia tadi. Khalish pun dah puas pujuk dia dari malam tadi tapi boleh tahan jugak degil si Husna tu. Tadi kat klinik pun masam ajer muka dia. Aku rasa Husna tu takut more than dia tak suka sebenarnya.” Qistina tersenyum mengenangkan muka takut Husna tadi. Kuat Husna gengam tangannya apabila Doktor Intan memeriksanya tadi.

“Qis. Aku tanya sikit, kau jangan marah ya?”

Qistana memandang Ira sedikit hairan. Kenapa dia nak marah? Macam-macam Ira ni. Dah la dia penat.

“Hmm.. Kau dengan Khalish macam mana?”

“Apa maksud kau, Ira?”

“Khalish tak ada cakap apa-apa?”

“Khalish nak cakap apa?” sungguh dia tak faham ke mana arah soalan Ira.

“Kau kenal mereka dah masuk empat bulan dah kan? Aku tengok Husna pun rapat benar dengan kau. Korang pun selalu keluar bersama. Pergi piknik, pergi sports day, pergi kelas piano, pergi tengok wayang.  Kadang-kadang aku tengok korang pergi grocery shopping pun sama-sama. Dah macam duduk serumah. Takkan Khalish tak pernah cakap apa-apa?” sungguh Ira pelik.

Qistina tenung mata Ira. Memang betul apa yang Ira baru katakan. Tapi selama itu, memang tumpuannya banyak kepada Husna. Hatinya dijaga rapi sepanjang empat bulan ini. Dia tidak mahu sejarahnya bersama Aidil berulang. Dia tidak mahu melayan perasaannya lagi. Hatinya dikepung rapi.

“Qis? Takkan kau tak rasa apa-apa?” soal Ira lagi. Dia juga risau kalau Qistina memendam rasa. Cukuplah dia melihat Qistina kecewa dengan Aidil.

“Aku jaga hati aku, Ira.”

“Kau tak rasa apa-apa?” Ira mengulang soalan yang sama.

“Bohonglah kalau aku katakan aku tak rasa apa-apa. Aku suka tengok cari Khalish menjaga Husna. Aku suka cara dia mendidik Husna. Husna itu testimonial yang paling baik buat Khalish. Aku rasa tenang setiap kali bersama mereka. Terasa kalau aku berkeluarga nanti, aku nak kami semacam ini. Dan sebagaimana Husna tu attached pada aku, begitu juga aku kepada dia. Sumpah, aku sayangkan Husna dan aku akan buat apa saja untuk dia. Tentang Khalish, aku tak tahu. Mungkin Khalish masih belum terfikir untuk mencari pengganti arwah isterinya. Dan selagi Khalish tidak berkata apa-apa, aku akan jaga hati aku.” Qistina teringat kepada satu gambar besar yang dia lihat tergantung ditangga rumah Khalish tadi. Gambar hari perkahwinan Khalish. Jelas kelihatan kebahagiaan yang terpancar.  Sama cantik sama padan.

“Aku risau kalau kau memendam rasa dan kecewa lagi. Cukuplah dengan Aidil’ jujur Ira menyuarakan rasa hati dia.

Qistina sekadar menganguk. Dia merenung Ira seketika.

“Setiap kejadian itu ada pengajarannya Ira. Everything happens for a reason. Kecewa aku pada Aidil mengajar untuk aku jadi kuat. Untuk aku tidak memendam rasa. Untuk aku tidak menyandarkan harapan kepada sesuatu yang tidak pasti. Aku ingat itu. Kau jangan risau.”

Ingatan Qistina berpaling kepada Aidil. Aidil yang sering menggangunya kebelakangan ini. Bunga masih diterima. SMS juga makin kerap dihantar tapi tidak pernah Qistina jawab. Pada dia, cara Aidil salah. Kata-kata dalam sms Aidil juga sekarang ini sudah melangkaui batas-batas seorang sahabat. Qistina jadi takut sendiri. Dia risau kalau isteri Aidil membaca sms-sms berkenaan. Namun dia tidak ceritakan kepada Ira. Dia bimbang Ira akan masuk mode “over protective” dia. Nanti susah dia nak bergerak.

3 comments:

  1. skrg semua husna nak qis... kesian sikecil tu... x pernah rasa kasih syg seorg ibu...

    ReplyDelete
  2. Qis masih jaga ati dia..takut terluka

    ReplyDelete
  3. Kesian to both qis and husna. tpi jngnlaa khalish tu ttba nak dngn qis sbb husna. lagi terseksa qis.
    khadijah

    ReplyDelete