Saturday, July 13, 2013

Cinta Kita - Chapter 18



“Syukur Alhamdulillah.” Puan Maryam terus memeluk anaknya apabila Khalish memaklumkan berita gembira itu kepadanya. Kedua pipi Qistina diciumnya. Khalish hanya tersenyum memerhati gelagat ibu dan anak itu.

“Allah telah memakbulkan doa Ummi” sambung Puan Maryam lagi. Kali ini dia memandang tepat kepada Khalish. Ada air mata kegembiraan di tubir mata ummi.

Khalish mengganguk perlahan.

“Biar saya balik berbincang dengan ibu untuk menetapkan tarikh kami datang merisik Qis, ya Ummi? InsyaAllah saya akan usahakan secepat mungkin.”

“Baguslah kalau begitu, Khalish. Benda baik eloklah kita jangan tangguhkan. Ummi bersyukur sangat. Semoga Allah permudahkan segala urusan kamu berdua.”

“Ameen” kedua Khalish dan Qistina mengaminkan doa Ummi.

“Husna mana Ummi?” soal Qistina tiba-tiba terasa rumah itu sunyi.

“Ada tu kat depan TV. Dia dah tidur. Dia menunggu kamu berdua lama sangat.”

Mata Qistina dan Khalish kembali berpaut. Tiba-tiba Qistina teringat saat Khalish melamarnya tadi. Terasa panas pipinya.

“Dia letih la tu Ummi. Saya minta maaf sebab dah lewat sangat ni. Tak perasan sebenarnya. Leka sangat berbual tadi” Khalish tersenyum lebar. Matanya redup memandang Qistina. Damai. 

~~

“Assalamualaikum Ibu”

“Waalaikumsalam. Khalish dekat mana ni?”

“Tengah memandu, Ibu”

“Khalish dari mana? Kenapa tak datang berbuka di rumah hari ni?”

“Hmm.. Khalish berbuka di rumah Qistina malam ni. I am driving home at the moment. Husna is asleep”

Is there anything you want to tell me?” naluri keibuannya kuat merasa ada sesuatu yang ingin diberitahu oleh anaknya itu.

Khalish sudah tergelak kecil. Telepati ibunya dengan dia memang sangat kuat. Dari dulu lagi mereka memang begitu. Contohnya, semasa dia remaja, bila saja dia terasa seperti ingin makan sesuatu, makanan itu pasti sudah terhidang menantinya apabila dia pulang ke rumah dari sekolah. Tak payah diberitahu. Besarnya kuasa yang diberikan Allah kepada seorang ibu.

Well, I asked Qistina to marry me tonight.” ada senyuman di bibir Khalish.

And?? ” berdebar jantung Puan Sri Kamelia. Sudah lama dia menunggu saat ini. Saat anak tunggalnya itu meneruskan kehidupan dan merasa kebahagiaan. Sudah lama Khalish hidup bersendirian. Dia begitu terharu melihat Khalish yang sangat setia kepada arwah Dahlia.

And… she said yes!”

“Alhamdulillah.. MasyaAllah, this is the best news, Khalish! A real gift for Hari Raya! Tak sabar Ibu nak khabarkan pada ayah kamu.” Walaupun dia baru sekali berjumpa dengan Qistina, namun dia amat senang dengan gadis itu.

Khalish tertawa kecil. Senyumnya lebar. Dilepaskan satu nafas yang panjang. Selepas lamarannya diterima tadi, dia terasa bagaikan satu beban telah diangkat dari bahunya. Damai – itu yang dirasanya. Satu rasa yang sudah lama tidak hinggap di hatinya.

~~

“Tahniah Qis!!” Ira sudah separuh menjerit sambil memeluknya erat.

Dia yang baru sampai dari Johor terkejut besar apabila mendengar berita gembira itu.

“Terima kasih” Qistina tersenyum. Dia memang tidak menyangka yang Khalish akan melamarnya secepat itu dan dia sama sekali tidak menyangka yang dia akan bernikah sebelum Ira.

“Aku turun Johor kejap ajer tiba-tiba tup tup kawan aku ni cakap dia nak kahwin! Ini lah yang dikatakan, angin tak da, rebut tak da, tiba-tiba kain berterbangan.. hahaha.. Cepat cerita semuanya kat aku” riuh mulut nenek kebayan ni.

Mereka sedang duduk santai sambil menikmati latte dan kek yang Ira bawa pulang tadi di beranda rumah.

“Aku pun tak sangka Ira. Memang Khalish buat aku tergamam sekejap. If only you could see my reaction masa tu.” Qistina tertawa kecil.

“Ala.. ruginya aku! Kalau aku tahu, aku set kamera video tersembunyi siang-siang” usik Ira.

“Hmm.. apa kau rasa sekarang?” soal Ira lagi.

“Hmm…entahlah. Macam-macam aku rasa. Bahagia, takut, risau, cemas. Semuanya silih berganti dalam hati aku ni.”

“Apa yang kau takutkan?”

“Aku dah lama hidup seorang, Ira. Dah biasa dengan my independence. Semua keputusan aku buat sendiri tanpa perlu aku refer kepada sesiapa. Bolehkah aku biasakan diri nanti bila segala-galanya aku kena refer segalanya pada Khalish dulu? Bolehkah aku ajar diri aku ini untuk taat kepada Khalish? Bolehkah aku ini menguruskan rumahtangga aku? Banyak soalan dalam sini” kata Qistina sambil menunjuk ke arah kepalanya. 

“Kau cintakan Khalish?”

“Kalau aku tak cintakan Khalish, aku takkan terima pinangannya, Ira”

Ira tersenyum mengangguk. Dia memang dah syak yang Qistina memendam perasaannya selama ini. Mustahil mereka serapat itu tetapi tidak mempunyai rasa antara satu sama lain. Ira sangat-sangat bersyukur yang Khalish juga menyimpan perasaan yang sama terhadap Qistina. Dia tidak mahu melihat Qistina kecewa.

“Kalau kau cintakan Khalish, semua yang kau takutkan itu menjadi perkara yang secondary. Aku kenal kau, Qis. Kau akan buat yang terbaik untuk orang-orang yang kau sayang. Dan aku tengok Khalish tu memang lelaki yang baik. Dia boleh menjadi seorang pemimpin yang baik. Sangat bertanggungjawab. Tengok sahaja bagaimana dia membesarkan Husna.”

Qistina mengangguk setuju.

“Kan aku pernah kata, Husna itu testimonial yang terbaik buat dia”

“Husna dah tahu?”

“Belum. Khalish kata biarlah dulu. Biar jadi surprise for her. Lagipun, kau bukan tak kenal Husna tu macam mana. Kalau dia tahu, mahu dia suruh aku pindah hari juga ke rumah Khalish!” pecah ketawa mereka berdua.

“Ummi kau kata apa?”

“Ummi aku gembira betul. Dia kata inilah yang dia doakan siang malam sepanjang kami di Mekah. Maklumlah anak dara dia ni kan dah terlajak sikit” Qistina tersenyum lebar.

“Dah set date ke?”

Qistina mengangguk. Selepas Khalish berbincang dengan ibunya semalam, mereka telah memutuskan untuk masuk meminangnya seminggu selepas Aidil Fitri. Majlis akad pula 2 bulan selepas itu.

~~

So you finally made your move! Congratulations, man!” Azman menepuk bahu Khalish apabila mereka berdua keluar dari bilik mesyuarat. 

Tersenyum lebar Azman bila dia membaca sms semasa dia bangun sahur tadi. Dia memanjatkan 
kesyukuran kepada Allah atas berita itu. Dia tumpang gembira jika Khalish gembira.

“So, apa kau rasa sekarang ni?” mereka sudah berada di dalam bilik Khalish.

“Aku rasa lega”

Azman sudah tergelak sambil menggelengkan kepalanya.

“Kan aku dah cakap. Kau tu slow sangat. Patutnya kau lamar dia months ago.”

“Months ago, perasaan itu belum wujud Man” satu pengakuan jujur dari Khalish.

“Nasib baik tak ada orang lain potong line. Kalau tak, habis kau. ” usik Azman lagi.

Khalish merenung Azman. Tiba-tiba dia teringat kepada Aidil. Dia menghela nafas panjang.

“Habis kenapa sekarang? Kau dah ada pesaing ke?”

Khalish menggeleng.Dia tidak anggap Aidil sebagai pesaingnya.

“Jadi apa yang buat hati kau tiba-tiba berubah? Pelik jugak aku”

Khalish meraup mukanya. Jarinya dibawa untuk mengemaskan rambutnya. 

“Hmm… entahlah Man.  Aku rasa hati aku ni baru terbuka semasa Qis pergi mengerjakan umrah. Bila dia tak ada, aku ajar mata aku untuk tidak tercari-cari bayangnya. Aku ajar telinga aku untuk tidak terdengar-dengar suaranya. Bila dia tak ada, hati aku mula kenal apa itu rindu. Dari perasaan rindu itu, muncul pula perasaan sayang, Bila akhirnya aku dapat mendengar suaranya selepas hampir 2 minggu, hati aku sudah tak dapat nafikan yang aku telah jatuh cinta. Aku tak mahu kehilangannya.”

“Wow.. that’s deep Khalish. Mat Romeo jugak kau ni rupanya. Tapi apa pun, alhamdulillah. Aku 
bersyukur atas kesedaran kau tu.” Azman tersengih lagi.

“Husna dah tahu?” soal Azman.

“Belum. Saja kami nak bagi surprise kat dia”

Azman mengangguk.

“Ni, kau cuti raya berapa lama ni?” soal Azman.

“Hmm.. standard la seminggu. Kau?”

“Samalah juga. Tahun ni balik kampung isteri dulu. Pengsan la aku” Azman mengeluh.

Khalish dah tergelak. Perjalanan ke Kelantan di musim raya memang sesuatu yang sangat mencabar!

4 comments: